Livet, olyckan, Personligt, Tankar

Kära Jag

Ja, kära jag.
Kära nå´n.

2019 som skulle vara ett svinbra år blev istället ett massivt, tungt slit-och-skitår. Hur kommer detta sig, där ändå en hel del av mina önskningar infriades? Bland annat kom jag ju äntligen in på min efterlängtade Steg 1-utbildning i grundläggande psykoterapi och jag fick resa och skapa guldkant på tillvaron för både mig själv och andra!
Allt det som borde få mitt hjärta att sjunga…
Så hur illa kan det då ha varit?
Jo, samtidigt som jag strösslade livet med glitter, så lyckades jag knappt skriva alls (vilket är min personliga egenterapi) och inte heller fix i köket med mat och bak (vilket är min andra form av egenterapi).
Jag har inte haft vare sig lust, ork eller tid.
Och det står ju för något.

Januari 2019 startade på topp. Jag var ganska hungrig och sugen på att gå utbildningen som jag längtat efter i över fem år. Snabbt så ställde det till sig för mig med en krock mellan arbetsgivaren och Försäkringskassan, med mig däremellan. Redan här började min bitterhet bubbla i bröstet. ((Arbetsgivaren tyckte att jag får avhandla mina kompetenshöjande studier på fritiden och Försäkringskassan tänkte absolut att jag skulle göra det inom ramen för min arbetstid eftersom jag fortfarande är deltidssjukskriven (25%) och då förväntas vila.))

Som socialarbetare ligger man inte inne med någon fet lön, och Lunds kommun är nog en av de lägst betalda kommunerna överlag, speciellt nog om man som jag är trogen anställd sedan många, många år. Dålig lön och inga utvecklingsmöjligheter är en dålig kombination för att bibehålla nöjda anställda. Men jag ville gå utbildningen för min egen skull och satte mig i båten trots att jag visste att den skulle ut på djupt vatten.
Riktigt djupt.

Redan i april-maj började orken tryta på allvar. Jag opererades i käken ungefär samtidigt – en lyckad operation på alla vis, men hela processen kändes samtidigt så oerhört seg. Hur lång tid kan det egentligen ta att bli drägligt rehabiliterad från en olycka?
Sex år…and counting.

Sommaren bjöd på semestrar, utlandsresor, konserter, studenter.
I retrospekt känns det som ett rasande tempo.
Det var det nog inte.
Men så kändes det.

Hösten då? En evighetslång uppförsbacke.
För första gången på säkert 20 år känner jag mig bottenlöst trött, utslagen, ledsen, totalt under isen.
Deprimerad? Möjligen.
Efter många års sjukskrivning är ekonomin kaos.
Och sämre blev den precis när jag skulle gå på ledighet och jag fick veta att arbetsgivaren betalat ut ”för mycket lön”.
Igen.
Och jag blir återbetalningsskyldig.
Igen.
Trots att jag gjort vad jag skulle med sjukintyg och annat.
Igen.

Min tilltro till att vändningen kommer är tvärdöd.
Den är liksom redan begravd och nersköljd med gravöl.
Tack och godnatt och fram med gravstenen.
”Här inunder vilar inte Jennifers kropp utan Jennifers hopp
Som har lämnat oss i stor sorg och saknad.
Kvar finns en torrt, grånande skal som fortfarande älskar popcorn
Men som i övrigt är en blek skugga av vad som var en rätt kul kärring!
Hejdå, Hoppet! Må du vila i frid.”


Så. Hoppet är borta.
Men acceptansen vill inte infinna sig.
Acceptansen kring att jag antagligen aldrig kommer att jobba heltid, alltså. Acceptansen om att min ekonomiska situation är botten.
Acceptansen att jag behöver hitta andra vägar – men kanske inte orkar.

I samma veva har jag gått och blivit mogen tant.
Klimakteriet har infunnit sig. Det är inget som det verkar skrivas nå´t nämnvärt om har jag förstått efter att ha finkammat nätet.
För min del känns det inte främmande.
Det är ju en del av livet.
Värmevallningar, en kropp som förändras, sömnproblem, humörsvängningar, daglig irritation…
Samtidigt har jag förstått att allt det här även kan vara ett resultat av alltför lång användning av alltför hög dos av min underbara smärtlindrande medicin, Gabapentin!
Vad är hönan, vad är ägget?
Ett blodprov kan visa det och ett blodprov är taget.

Resultatet kom idag och visade att JA.
Klimakteriet är här.
Välkommen, värmevallningar och sömnlöshet! 🙂
Nu vet jag i alla fall vad det beror på.
Naturliga orsaker.
Livets gång.

Kära Jag.
Vad kan jag göra annorlunda 2020?
Jag vet alltför väl vad som inte har fungerat, speciellt efter att ha skrivit den här bedrövliga årskrönikan.
Vissa saker kan jag inte råda över.
Andra kan jag.
Jag förstår hur jag återigen har bränt mitt ljus i båda ändar – och hur jag kommer att fortsätta göra det till i juni när utbildningen är slut.
Och se´n?
Ljusare tider!

Så! Vad är planen?
2020 ska jag:
1. Genomlida vårens jobb/utbildning/fortsatta läkarbesök
2. Frigöra mig!

Vad det betyder och hur jag ska lyckas med det är en annan historia.
En historia som redan har börjat skrivas.
Jag kan säga att den helt klart är mer lovande än någonsin förr!
Och sakta, sakta känns det nog ändå som ett nytt litet glimrande korn av hopp har fötts…

Qvickologi i ny skepnad

29 110 reaktioner på ”Kära Jag

  1. Оценка условий труда работников safetysystemsgroup.com

    Компания Safety Systems реализует спец оценку условий труда на любом предприятии. Наш главный офис находится в Москве, но также в большинстве городов России у нас имеются филиалы. Проверка проводится в обязательном порядке для всех организаций, чтобы снабдить безопасность для сотрудников и убавить шансы на приобретение штрафов.

    От нас [url=https://safetysystemsgroup.com/sout3/]специальная оценка условий труда в москве организации[/url] – от Вас звонок в нашу компанию. Находимся по адресу: 105264, г. Москва, ул. Верхняя Первомайская, д. 47, к. 11, оф. 516. У нас собственная аккредитованная лаборатория, которая поможет Вам сэкономить до 80 % от конкурентной цены. Звоните, обращайтесь и тогда мы скорее приступим к работе.

  2. Hello would you mind letting me know which webhost you’re working with? I’ve loaded your blog in 3 completely different internet browsers and I must say this blog loads a lot faster then most. Can you suggest a good web hosting provider at a reasonable price? Thanks a lot, I appreciate it!

  3. Simply desire to say your article is as astonishing.

    The clearness in your post is just excellent and i could assume you are an expert on this subject.
    Fine with your permission let me to grab your feed to keep up to date with forthcoming post.
    Thanks a million and please continue the rewarding work.

  4. naturally like your web site however you need to take a look at the spelling on several of your posts. A number of them are rife with spelling problems and I find it very bothersome to tell the truth on the other hand I will surely come again again.

  5. You’re so awesome! I don’t believe I have read a single thing like that before. So great to find someone with some original thoughts on this topic. Really.. thank you for starting this up. This website is something that is needed on the internet, someone with a little originality!

  6. Pretty section of content. I just stumbled upon your web site and in accession capital to assert that I get in fact enjoyed account your blog posts. Anyway I will be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently rapidly.
    https://gruppa365-diploms-srednee.ru/

  7. Team up with our community of outstanding 2 million light-hearted users who are redemptory time and getting paid faster with our expressive invoice solutions. Our unstationary invoicing tools, including non-stationary invoice apps, minister to to both iOS and Android users. Whether you have need of an invoice app for iPhone, an Android invoice app, or a sweeping mobile billing software, we’ve got you covered.
    https://www.genio.ac/mobile-invoices

  8. You’re so awesome! I don’t believe I have read a single thing like that before. So great to find someone with some original thoughts on this topic. Really.. thank you for starting this up. This website is something that is needed on the internet, someone with a little originality!

  9. XRumer – этто самое пользующийся популярностью и лучшее программное обеспечение для создания ссылок и продвижения сайтов. Оно используется чтобы автоматического прогона веб- сайтов помощью разные соц сети, форумы, онлайн-дневники также часть интернет-ресурсы.
    http://www.botmasterru.com/product33230/
    Купить Хрумер Оффициально
    [url=http://www.botmasterru.com/product33230/][img]https://xrumer.cc/i/x.png[/img][/url]

  10. We’re a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your web site provided us with valuable information to work on. You have done an impressive job and our entire community will be thankful to you.

  11. Hi there to all, for the reason that I am genuinely keen of reading this website�s post to be updated on a regular basis. It carries pleasant stuff.

Kommentarer är stängda.