Livet, Livsfilosofi, lyx, Lyxigheter, Mat och annat gott, Resor, Semester

SPA-turné på västkusten: Stenungsbaden Yacht Club

(I samarbete med Stenungsbaden & Avéco. Innehåller reklam.)
Efter två nätter på TanumStrand åkte vi söderöver. Andra stoppet på min och Mattias lilla SPA-turné på västkusten blev härliga Stenungsbaden! Jag har varit där en gång tidigare för många år sedan och tyckte mycket om det, både SPA-avdelningen och hela hotellatmosfären. Väl incheckade den här gången insåg jag att det var precis lika fint som jag mindes det – fast ännu finare! Jag är helt säker på att hotellet fått sig ett ansiktslyft nyligen, för standarden är verkligen tip top. Allt är så minutiöst genomtänkt och designmässigt inrett, från små handskrivna skyltar till materialval av träpanel till generösa mässinglampor till Chesterfield-soffor… Det är svårt att beskriva känslan, men tänk dig fräsch Newport-stil med en touch av genuin svensk lyx och genomgående marin prägel. Där har du den. Känslan.


Rummet vi fick (nr 310) låg på samma våning som SPA. Just det rummet är ett deluxe-rum med en alldeles speciellt feeling som jag inte upplevt på många andra hotell: panoramafönster. Även om jag normalt sett inte är en person som tillbringar särskilt mycket tid på rummet så uppskattar jag verkligen känslan jag får med den här typen av ljusinsläpp. Rymligt och inbjudande,  med soldränkta Hake fjord som djupblå fond… Ett stort plus för generöst tilltagna förvaringsmöjligheter, kylskåp/minibar, och ett luftigt badrum med lyxiga, väldoftande produkter. Rent inredningsmässigt gillar jag speciellt den maffiga sittpuffen och tripodlampan med lanterna/strålkastarfeeling bredvid soffgruppen. På något vis blev sittpuffen och lampan centrala i rummet trots sängen som annars brukar vara mittpunkten. Kika på den korta videon, så får du se själv:
[wpvideo 2FEsi7Us]
 


Vi hann släppa av våra saker på rummet innan det var dags för oss att låta både kläder och eventuell stress falla till golvet, för att omfamnas av varsin mjuk, vit, lagom tunn morgonrock och låta fötterna glida in i varsitt par badtofflor som fick leda oss till SPA-avdelningen…
[wpvideo gWIyrAsD]
Jag hade bokat in Stenungsbadens egen energigivande, renande SPA-ritual, som tar en stund att göra tillsammans (eller på egen hand om du vill det). Härliga Kerstin Florian-produkter fick följa med oss in i olika bastu-miljöer, till pooler och fick ett avslut i den fina runda regnskogsduschen. Skönt och välgörande för både kropp och själ.

Efter en stunds slappande och allmänt småprat med de tre fantastiskt serviceinriktade och glada själarna som jobbar i SPA-receptionen var det dags för oss att gå en trappa upp för att få varsin behandling! Jag valde en djupverkande hot stone-massage med varma lavastenar och olja. (Låter inte helt fel, va?) och Mattias fick klassisk helkroppsmassage. Efter det orkade vi inte mycket annat än att masa oss tillbaka till rummet i sakta mak för en stunds välbehövlig vila efter vilan och blev välkomnade av ett äkta VIP-treatment (”Bubblande gott”) med en halvflaska skumpa och smågodis som Någon smugit in på rummet. Så lyxigt!
Väl värt att boka till om du vill unna dig något speciellt!
VIP-paket
Bubbel & godis!

En tupplur senare och lite tillpiffning på det, så var vi redo för trerätters på Captain´s Table. Ett bord nära fönstret med storslagen utsikt utanför, väntade oss. Kvällens meny var PilgrimsmusslaKalvfilé – Crème Brûlée. Otippat nog valde vi det föreslagna vinpaketet till, trots att ingen av oss egentligen gillar vitt vin. Och tur var väl det (att vi valde vinpaketet alltså), för vi blev glatt överraskade! Och maten… Maten var alldeles förträfflig. Jag är en förrätts- och efterrättsmänniska, medan Mattias fokuserar på varmrätten. En bra kombo om en vill norpa nåt från den andres tallrik, eller hur?

Stenungsbaden bjöd på Piano Lounge just denna kväll, vilket var väldigt trevligt. En jätteduktig pianist levererade ljuva toner i retaurangen genom hela middagen. Vår ambition var att upptäcka The State Room – Stenungsbadens egen rom-bar – efter middagen! Vi älskar ju rom. Men tydligen lockade John Blund oss mer än rom, för vi orkade inget annat än att med stinna magar först vagga ner till rummet och krypa ner i sängen. Jätteskönt efter en lång dags avslappning, med så mycket härliga intryck…
Nästa morgon hade vi chansen att ta för oss av den härliga, stora frukostbuffén innan det blev tryck i matsalen… Superfräsch och fin frukost med många val! Som vanligt lyckades jag fylla tallriken med massa gott innan jag hittade den hemgjorda räkröran.
Åh.
Så.
G O T T !

Mattias njöt nog mer än jag (om det ens är möjligt?).
Jag hittade också den hemmagjorda vaniljyoghurten. Jag trodde inte att jag någonsin skulle tipsa någon om att satsa på en hotellfrukost för deras vaniljyoghurt, men det är faktiskt något ovanligt gott med just den! Tyvärr ville inte personalen avslöja hemligheten bakom just yoghurten – eller räkröran för den delen! – men de lovade att hälsa kökspersonalen att det fanns två lyriska gäster som ville ta med dem hem. 🙂
(Kökspersonalen alltså. Tänk att vakna till dessa delikatesser varje morgon!)

Efter frukosten kände vi oss manade att gå ut en runda för att njuta av naturen.
Visst är det vackert vid havet, trots att solen lyste med sin frånvaro?

[wpvideo JcojftAD]

Efter en stund kikade solen fram.
Det är verkligen ljuvligt, och det gör det extra roligt att ta foton också!

Ni som undrar om glasen på bilderna:
det är ICON Tulip champagneglas från –> Avéco!
Ange promokod: qvickologi15 för 15% rabatt

[wpvideo rvaBN9UT]
 

Efter en nätt biltur på strax över tre timmar landade vi hemma i lilla Lödde, väldigt nöjda med hela helgen.
Tack för den här gången, Stenungsbaden! Vi ses igen. <3


Är du sugen på att besöka Stenungsbaden?
Då vill  jag tipsa om deras Midsommarparty-paket!
Fira midsommar vid havet i Bohuslän, med allt som hör svensk sommar till.
(Förutom möjligen regnet som jag hoppas vi slipper i år!)

Midsommar på Stenungsbaden
Fira midsommar på Stenungsbaden!

 

3 763 reaktioner på ”SPA-turné på västkusten: Stenungsbaden Yacht Club

  1. Hey great blog! Does running a blog like this take a massive amount work? I have very little knowledge of programming but I was hoping to start my own blog soon. Anyways, if you have any suggestions or tips for new blog owners please share. I know this is off topic but I just needed to ask. Cheers!

  2. Howdy would you mind letting me know which webhost you’re utilizing? I’ve loaded your blog in 3 completely different internet browsers and I must say this blog loads a lot quicker then most. Can you suggest a good web hosting provider at a reasonable price? Thanks a lot, I appreciate it!

  3. Please let me know if you’re looking for a article author for your site. You have some really great posts and I think I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d absolutely love to write some articles for your blog in exchange for a link back to mine. Please send me an e-mail if interested. Kudos!

  4. I was wondering if you ever considered changing the layout of your site? Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having one or two images. Maybe you could space it out better?

  5. I’ve been exploring for a little bit for any high-quality articles or blog posts in this kind of space . Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this site. Reading this info So i’m glad to express that I have a very just right uncanny feeling I found out exactly what I needed. I so much unquestionably will make certain to don?t overlook this web site and give it a look on a continuing basis.

  6. Hey there! I know this is somewhat off topic but I was wondering which blog platform are you using for this site? I’m getting tired of WordPress because I’ve had issues with hackers and I’m looking at options for another platform. I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform.

  7. I loved as much as you will receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored subject matter stylish. nonetheless, you command get bought an impatience over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come further formerly again since exactly the same nearly a lot often inside case you shield this increase.

  8. Hello would you mind stating which blog platform you’re working with? I’m planning to start my own blog in the near future but I’m having a tough time selecting between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your design and style seems different then most blogs and I’m looking for something completely unique. P.S Apologies for getting off-topic but I had to ask!

  9. Absolutely fantastic, you’ve truly surpassed expectations this time! Your effort and dedication shine through in every aspect of this work. I felt compelled to express my thanks for producing such amazing content with us. Your dedication and talent are truly remarkable. Keep up the excellent work!

  10. First off I want to say great blog! I had a quick question in which I’d like to ask if you don’t mind. I was curious to know how you center yourself and clear your thoughts before writing. I have had a tough time clearing my mind in getting my thoughts out. I do enjoy writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes are generally wasted just trying to figure out how to begin. Any suggestions or tips? Thank you!

  11. Hi, I do believe this is an excellent web site. I stumbledupon it 😉 I’m going to return once again since I book marked it. Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to help other people.

  12. This is amazing, you’ve knocked it out of the park this time! Your effort and dedication shine through in every aspect of this piece. I felt compelled to express my thanks for sharing such awesome work with us. You are exceptionally talented and dedicated. Keep up the excellent work!

  13. Howdy, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was just wondering if you get a lot of spam comments? If so how do you stop it, any plugin or anything you can suggest? I get so much lately it’s driving me mad so any help is very much appreciated.

  14. It’s a shame you don’t have a donate button! I’d certainly donate to this brilliant blog! I suppose for now i’ll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to fresh updates and will talk about this blog with my Facebook group. Chat soon!

  15. This is amazing, you’ve truly surpassed expectations this time! Your hard work and creativity are truly inspiring of this content. I just had to take a moment to express my gratitude for sharing such amazing work with us. You are exceptionally talented and dedicated. Keep up the excellent work!

Kommentarer är stängda.